Zero Dark Thirty

Riktigt skön helg! Hann med en supernice AW, träffade ett gäng härliga tjejer som jag inte har träffat på ett bra tag, och såg efterlängtade Zero Dark Thirty.

Inom det första 5 minutrarna undrade jag dock vad jag hade gett mig in på. Den är ingen direkt popcornfilm eller "nu-ska-vi-mysa-i-soffan-en-fredagskväll-film. Den är riktigt jävla obehaglig att se på vissa stunder, (höll hårt i pojkvännen) och då anser jag mig ändå vara relativt härdad. Om man bortser från det som är otäckt och utdraget så är det en fantastisk och imponerande film. Länge sedan en film stannade kvar hos mig så pass lång tid efteråt. Jessica Chastain levererar. Grymt kul att även få se svenska Fares Fares göra ett bra jobb i sin roll.

Har läst att filmen fått en hel del kritik, vilket jag tycker kan ifrågasättas. Håller inte med om att den glorifierar tortyr, (i slutändan räcker de metodera inte särskilt långt på vägen iaf). Tycker inte Bigelow tar inte ställning till om det som händer är moraliskt rätt eller fel. Det inte är en "hyllningsfilm" till de personer som hittade och dödade Usama Bin Ladin, utan mer en systematisk beskrivning av CIA's arbetsmetoder, (tack och lov, fri från propaganda och klichéer) Ska jag invända mot något så är det att den, med tanke på de moraliska/etiska aspekterna, kanske lite för subtil för sitt eget bästa. Men regissören varken dömer eller friar. Hon visar bara. Som hon själv uttryckt det så är den helt klart förbunden med kulturen och den värld vi lever i.
 

Kommentera här: