Hypotyreos

Låt oss prata Hypotyreos, kanske mest för att det pratas för jävla lite om denna sjukdom.

Har varit medveten om min hypotyreos sedan 20-års åldern men aldrig tagit mina värden på allvar eller medicinerat som jag ska. (Tänk: trotsig tonåring). Har med andra ord gått omkring med kalla händer/ fötter, dålig cirkulation, svinlåg ämnesomsättning, brist på vitaminer/mineraler, B12-brist, järnbrist, sömnstörningar, stela muskler, muskelspänningar, torr hud, stressymtom, skiftande humör och KONSTANT trötthet i flera år. Denna sjukdom var antagligen en stor orsak till varför jag snuddade vid den berömda väggen i höstas.

Det värsta med denna sjukdom är att man oftast lider i det tysta för att inte gå sin omgivning på nerverna. Detta leder till en ond cirkel eftersom de man har i sin närhet EJ tar en på allvar när man väl uttrycker att man ej mår bra.

Det som är till min fördel är att min underfunktion syns via blodprov, vilket det inte alltid gör. Jag slipper därför kämpa för medicinering och rätt diagnos, vilket jag vet att många andra tyvärr har fått göra. Har de senaste månaderna tagit mina katastrofala värden på största allvar och börjar numera varje dag med en piller-cocktail. Skippar även gluten, vete och i största möjliga mån mejeriprodukter. Min trötthet är numera som bortblåst. 

Är det såhär normala människor mår? Utan en konstant dimma i huvudet. Helt otroligt.

Kommentera här: