Veggie Enchiladas

Har lite försiktigt börjat laga mat igen (i sittande position, wihoo!). Tänkte dela med mig av ett recept som jag bjöd min systeryster på under vårt fredagsmys igår. (Detta inlägg är främst för min egen skull så jag inte glömmer bort vad jag hade i, haha!) Jag följer egentligen aldrig recept i min matlagning. Taktiken är att söka inspiration från ca 3-5 st olika recept och sedan göra min egen grej. Ingen rätt blir den andra lik och jag måttar aldrig. Därför är alla mått i detta recept ca-mått.
 
Största utmaningen med att laga vegetarisk mat är att få upp smakerna så att rätten inte faller platt (vilket en del vegetariska rätter gör). Fett och kött är väldigt smakrikt. För att kompensera så rekomenderar jag ekologiska grönsaker och så mycket färska kryddor som möjligt. Krydda hellre för mycket än för lite, men se upp med saltet. Översaltad mat är svårare att rädda. Undersaltat är dock lika illa. (Smaka av, smaka av, smaka av!) Har man roligt när man lagar mat och tillsätter en nypa kärlek blir det ofta en succé!
 
Ingredienser: (Receptet räcker till ca 6 portioner).
300 gram vegetarisk färs, (jag använde denna)
1 st kruka färsk basilika
ca 2-3 hekto färska champinjoner
1 st burk Kidneybönor
1 st färsk chilifrukt
1 st gul paprika
1 st morot
! st stor gul lök
2 dl creme fraiche
2-3 dl krossade tomater (Mutti)
1 st klyfta vitlök
En halv påse färdig Tacokrydda
1 st burk tacosås
12 st tortillabröd
ca 1-2 dl valfri riven ost
Några nypor:
Spiskummin
Salt
chili
svartpeppar
socker
 
Guacamole:
3 st avocado
2 st vitlöksklyftor
1 dl creme fraiche
Några nypor: salt, peppar, cayennepeppar, ev några droppar citronsaft
 
Inga svårigheter med att tillaga detta. (Musik i bakgrunden är ett måste).
Sätt på ungnen på ca 220 grader.
Jag föredrar att ha allt färdigt och strukturerat i skålar innan jag börjar laga. In other words, riv morötter och hacka lök, paprika, chili, champinjoner, vitlök, basilika, (tills du aldrig vill hacka igen). Skölj av bönorna.
Stek sedan veggo-färs tillsammans med lök och vitlök. Blanda ner resten av grönsakerna och låt steka några minuter tillsammans. Blanda ned bönor och krossade tomater, hur mycket man har i är en smaksak, jag föredrar att vara försiktig med krossade tomater då jag inte på något sätt vill att det ska ta överhand. Kryddningen är också valfri, du kan ha i nån dl rödvin, rosmarin, oregano, koriander... gå på smaker du tycker om! Jag körde lite på det jag hade hemma och använde mycket färsk basilika, spiskummin, salt, chili, svartpeppar, en halv påse färdig tacokrydda (fusk!) och en nypa socker (eller honung) för att balansera smakerna. Ha även i creme fraiche för syra, ev lite vatten och låt puttra i ca 7-8 min. Smörj under tiden en relativt stor ungsform.. Fyll varje tortillabröd med ca en dl fyllning var. Rulla ihop och lägg i formen, skarven nedåt. Avsluta med några matskedar tacosås på toppen och lite riven ost, igen, don't overdo it! (Detta har jag lärt mig den svåra vägen). In i ungen och ta ut när tortillabröden fått lite härlig färg. Hade inne mina i ca 15 minuter.
 
 
Tadaaaa! ;)
 
Jag serverade mina enchis med generöst klick guacca och en rustik sallad med minimajs, körsbärstomater och färsk spenat. Njuuut!

Kommentera här: