Keep calm and pour on

 
Tycker vi fortsätter på temat matlagning. Kvällens inspiration kom från det faktum att det fanns en vinslatt kvar från gårdagen (Unnade mig mitt första glas vin på ca 4 månader. Obs drack ej upp flaskan själv). Istället för att låta slatten go to waste så tänkte jag att jag lika gärna kunde låta den förgylla en köttfärsås. En riktigt fyllig härlig köttfärsås ska helst småputtra så länge som möjligt men eftersom mitt tålamod inte är det bästa och jag var hungrig så fick det räcka med ca 40 min. Precis som i förra receptet så är måtten ungefärliga.
 
Ingredienser i min köttfärsås (Ca 4 portioner)
500 gram blandfärs (Riktiga matsnobbar hade i detta läget snurpt på munnen och bestämt hävdat att man alltid ska använda ren nötfärs, men eftersom jag varken är matsnobb eller proffskock så föredrar jag lite mer fett i min färs).
1 st stor gul lök
2 st klyftor vitlök
1 st morot
Några nävar champinjoner
2 matskedar tomatpure
1 burk ekologiska krossade tomater (Jag använde Saltå Kvarn)
1 Kruka Basilika
3 matskedar Creme Fraiche (kan uteslutas)
2 dl Grädde
2 dl Rödvin (jag använde Cabernet Sauvignon)
1 tesked Sambal Oelek
1-2 tärningar köttbuljong (använd gärna oxbuljong eller kalvfond för lite djupare smak)
Salt
Svartpeppar
Vitpeppar
En liten nypa Kanel
Socker (alt Honung)
 
 
För en lyckad rätt krävs harmoni och bra balans mellan smakerna. Nu låter jag som en snobb. Men anyway, kort sagt, för ett vinnande koncept behövs tre komponenter: salt, syra och sötma (och gärna lite hetta). Syran får rätten genom rödvinet och tomaterna, sötman genom moroten, löken, grädden, osv. Jag valde även att tillsätta creme freish för att jag tycker det ger en härlig konsistens, detta gör dock rätten mer syrlig så för att väga upp får man tillsätta extra sötma. Som vanligt: Smaka av och don't overdo it.
 
Börja med att bryna färsen i smör och olja med salt, peppar lök och vitlök, plus en liten nypa kanel. Släng i morötter och låt det svettas ett tag. Häll i fond/buljong, rödvin och champinjoner. Höj gärna temperaturen innan rödvinet ska i och sänk den sedan igen. Häll i krossade tomater och tomatpure (Jag rekomenderar att man unnar sig ett bra märke med krossade tomater, det gör definitivt skillnad i smak). Tillsätt socker och ev lite ketchup. Till sist slänger du i grädde, creme fraiche, basilika. Låt puttra i minst 25-30 minuter eller 1-2 timmar om tålamod finns. Den blir bättre och bättre ju längre den får små-puttra. Serveras med traditionell spagetti, tänk på att salta vattnet ordentligt (Enligt italienarna så ska kokvattnet till pasta påminna om röda havet). Släng i en smörklick på slutet. Voila!

Kommentera här: