Why all the hate?

Sitter och kollar på Sagan om Ringen och kom att tänka på det det här med filmer generellt. Varför är det så att det är mer okej att ogilla vissa filmer än andra? Mer okej att tycka om vissa filmer än andra? Skulle någon säga "jag hatar Twilight" skulle inte särskilt många höja på ögonbrynen. Att ogilla serien är snarare en regel än ett undantag. Men säger någon "jag är inte ett fan av Sagan om Ringen-filmerna" tittar folk konstigt på en och tror sig på 2 sekunder kunna definierar vem man är, (antagligen någon lätt iq-befriad typ som aldrig har öppnat en bok och vars favorit-film är Mean Girls. Nu generaliserar jag kanske?). Själv tycker jag Sagan om ringen-trilogin är helt okej, underhållande på sina ställen, möjligtvis en aning överskattad, men jag har iaf sett alla tre filmerna, till skillnad från många Twilight-ignoranta som bara bestämt sig för att för alltid hata allt som har med serien att göra. Ofta killar i min egen ålder också. Frågan är vad det handlar om i grund och botten, hur kan en bokserie frambringa så mycket hat? Handlar det om grupptryck? Handlar det om att Taylor eller Pattinson får dem att känna sig underlägsna? Är alla svärmande yngre fans som en nagel i ögat? Är de trötta på all hajp, all fokus, alla skriverier? Jag har inte den blekaste. Gud förbjude att en kille i tonåren faktiskt skulle gilla twilight. Han gömmer antagligen böckerna under sängen eller nåt.

Min svåger slash storebror Peter är 34 år, läser mycket böcker, ser extremt mycket film. Istället för att motsätta sig seriens framgång blev han istället nyfiken och bad mig om att få låna böckerna.

Vad fan försöker jag då säga med det här inlägget? (Jadu, det undrar jag själv, nu låter det som om jag tycker att Twilight är världsomvälvande, vilket känns lite overkill xD)

Det jag vill komma till är väl att folk kanske inte borde vara så jävla rädda för att gå emot "normen" (eller kanske bli en del av den). Att inte bara döma ut något som skit och spy massa galla över något vare sig det handlar om filmer, böcker, tv-serier eller människor innan man har gett dem en ärlig chans.

Wow Anna, djupt! xD Låter jag som en jävla know-it-all igen? My apologies!

Kommentera här: